Prawidłowy rozwój karier sportowych dzieci-piłkarzy/piłkarki w znacznej mierze zależy od przyjętej koncepcji wieloletniego programu szkolenia. W teorii i metodyce treningu powszechnie akceptowany jest pogląd, że decydujący wpływ na poziom i tempo rozwoju sportowego wywierają dwie grupy czynników:
- NATURALNE PROCESY ROZWOJOWE:
obejmujące dynamikę wzrastania, dojrzewania i różnicowania organizmu, co jest przede wszystkim funkcją uwarunkowań genetycznych - WIELKOŚĆ I CHARAKTER STOSOWANYCH OBCIĄŻEŃ WYSIŁKOWYCH
które obejmują różnorodne metody, formy i środki treningu.
Zaplanowanie właściwych proporcji pomiędzy możliwościami i potrzebami biologicznego rozwoju dzieci i młodzieży a treścią, objętością i intensywnością treningów - to podstawowy zadanie dla TRENERA w perspektywie wieloletniego szkolenia.
Bazując na takich przesłankach wypracowaliśmy w ramach szkolenia młodocianych etapizację, która obejmuje:
- etap szkolenia wszechstronnego (rozwijanie potencjału ruchowego, wyposażanie w bogaty zasób umiejętności, rozpoznanie kierunkowych uzdolnień) . Etap przygotowania wstępnego (do 6-7r.ż.),
- etap szkolenia ukierunkowanego (kształtowanie rozpoznanych predyspozycji i umiejętności, profilowanie potencjału ruchowego pod kątem funkcjonalnych wymogów specjalizacji) Etap nauczania podstawowego (7-10 lat),
- etap szkolenia specjalistycznego (kształtowanie i doskonalenie mistrzostwa sportowego w danej specjalizacji) . Etap doskonalenia opanowanych umiejętności i wprowadzanie nowych trudniejszych zagadnień (10-13 lat),
Etap przygotowania wstępnego (do 7 roku życia):
- dostarczenie radości i satysfakcji ćwiczącym z treningu,
- zapewnienie wszechstronnego rozwoju fizycznego i zdrowia,
- wyselekcjonowanie najzdolniejszych ruchowo do dalszego procesu szkolenia,
- kształtowanie osobowości wychowanków z ukierunkowaniem zainteresowań na grę w piłkę nożną,
- opanowanie podstaw najważniejszych umiejętności technicznych z zakresu gry w piłkę nożną,
- wszechstronną stymulację rozwoju wybranych cech motorycznych (szybkości, koordynacji ruchowej, gibkości).
Etap nauczania podstawowego (7 - do 10 roku życia):
- podnoszenie zdrowotności i tężyzny organizmu,
- kształtowanie cech woli ze szczególnym zwracaniem uwagi na godzenie nauki z zajęciami szkoleniowymi,
- zwiększanie potencjalnych możliwości sprawnościowych zgodnie z rytmem rozwoju biologicznego,
- opanowanie wszechstronnych umiejętności technicznych,
- Opanowanie podstawowych założeń indywidualnej i zespołowej taktyki,
- kształtowanie umiejętnego wykorzystania posiadanych umiejętności technicznych i taktycznych w różnych formach gry, a szczególnie w małych grach.
Etap doskonalenia opanowanych umiejętności (10 – do 13 roku życia):
- wszechstronnie przygotować organizm do wysiłku piłkarskiego,
- ugruntować wartości moralno-etyczne obowiązujące w sporcie,
- wzbudzić stałą potrzebę podnoszenia własnych umiejętności,
- rozwinąć w wymaganym zakresie poziom sprawności ogólnej,
- nauczyć i doskonalić w różnych sytuacjach wszystkie elementy techniki specjalnej z możliwością stosowania ich w grze,
- opanować wybrane umiejętności z zakresu taktyki atakowania i obrony gry w piłkę nożną,
- stwarzać warunki systematycznego sprawdzania swoich możliwości w ramach gry właściwej.